E. Bławat & T. Lenart
Nie oznacza to jednak, że osoby w spektrum nie mogą nauczyć się sprawnego funkcjonowania w społeczeństwie zdominowanym przez osoby neurotypowe. Dzięki psychoedukacji możliwe jest znaczące poprawienie jakości życia zarówno osób w spektrum autyzmu, jak i ich bliskich. Przy wsparciu rodziny oraz terapeutów wiele osób w spektrum świetnie odnajduje się w życiu dorosłym.
Psychoedukacja to pierwszy krok w kierunku porozumienia i lepszego funkcjonowania na co dzień. Autyzm to nie „problem do naprawienia”, lecz inny sposób odbierania świata. Psychoedukacja odgrywa tutaj kluczową rolę, ponieważ pomaga zarówno osobie w spektrum autyzmu, jak i jej bliskim zbudować solidne fundamenty wzajemnego porozumienia.
Nasze zajęcia to przede wszystkim nauka zrozumienia.
Dla osób w spektrum oznacza to:
poznawanie norm społecznych,
naukę rozpoznawania emocji,
interpretację sytuacji społecznych,
zrozumienie zachowań i uczuć bliskich osób.
Dla rodzin uczestników to szansa na pogłębienie wiedzy o autyzmie i lepsze zrozumienie potrzeb swoich bliskich. Kluczowe jest tutaj zaakceptowanie, że osoby w spektrum autyzmu widzą świat inaczej i nie można ich „dopasować” do otoczenia na siłę.
Nie da się obcinać kawałków puzzli, żeby pasowały do reszty. Naszym celem jest nauka patrzenia na świat z innej perspektywy – bez oceniania i frustracji.
W procesie psychoedukacji uczymy się, jak działa mózg osoby w spektrum, jak przetwarza ona bodźce oraz dlaczego pewne sytuacje bywają dla niej trudne lub przytłaczające.
Zrozumienie jest kluczem do zmian – zarówno dla osoby w spektrum, jak i dla jej otoczenia. Dzięki pierwszym krokom psychoedukacyjnym uczestnicy warsztatów zyskują narzędzia, które pozwalają na budowanie lepszych relacji, spokojniejsze radzenie sobie z trudnymi sytuacjami oraz większe poczucie komfortu i akceptacji w życiu codziennym.
Psychoedukacja to nie tylko teoria, ale także praktyka, która pozwala budować lepszą codzienność.Po zdobyciu podstawowej wiedzy na temat autyzmu można przejść do ćwiczeń praktycznych. W ramach:
Treningu czynności codziennych – osoby w spektrum uczą się radzenia sobie z wyzwaniami takimi jak szkoła, nauka czy obowiązki domowe,
Zajęć z elementami integracji sensorycznej – pracujemy nad poprawą umiejętności radzenia sobie z bodźcami i codziennym stresem.
Kolejnym krokiem jest Trening Umiejętności Społecznych (TUS), który nie tylko pomaga osobom w spektrum, ale jest także odpowiedni dla każdego, kto szuka wsparcia w budowaniu zdrowych relacji i poprawie zdolności komunikacyjnych.
Na tych zajęciach uczymy się:
rozumienia swoich emocji,
radzenia sobie z lękiem i stresem,
wzmacniania pewności siebie,
skutecznej komunikacji i budowania relacji z innymi.
Wszystkie zajęcia w Pracowni Rozwoju i Wsparcia odbywają się indywidualnie lub w małych grupach. Spotkania zwykle mają miejsce raz lub dwa razy w tygodniu, a ćwiczenia oraz tempo pracy są dostosowane do potrzeb uczestników.
Tworzymy przestrzeń, w której osoby w spektrum autyzmu i ich bliscy mogą uczyć się wzajemnego zrozumienia i rozwijać swoje umiejętności w swobodnej atmosferze.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o warsztatach, skontaktuj się za pomocą formularza poniżej. Razem znajdziemy rozwiązania, które pomogą Twoim bliskim funkcjonować lepiej i czerpać radość z codzienności.
Osiedle Witosa 32
83-200 Nowa Wieś Rzeczna
Starogard Gdański
tel. 691 953 200
Osiedle Witosa 32
83-200 Nowa Wieś Rzeczna
Starogard Gdański
Toni Lenart 2024